torsdag 30. september 2010

FOU - Prosjekt

Ja, da var på tide å begynne med FOU-prosjektet gitt! Tiden flyyyyr av gårde!! Presser inn et blogginnlegg i en fritime jeg har på skolen... :)

Jeg, Randi og Ragna satte oss ned i går ettermiddag for å se litt på FOU-prosjektet, og fant fort ut at vi var enige om hvor vi ville med dette. Fokuset blir på muntlighet i klasserommet, et tema alle tre synes er viktig og interessant å jobbe med. Vi kommer til å forske på læringsutbyttet ved hverandrevurdering av muntlige framføringer i klasserommet. Elevene skal få være med å sette vurderingskriterier og etterpå vurdere hverandre etter disse kriteriene. Siden vi må ha en måling av læringsutbyttet så vi for oss at elevne må ha to framføringer, en før og etter hverandrevurdering for å se om de har økt måloppnåelse av kriteriene.. Altså om de har lært noe av det og om de er flinkere på muntlige framføringer. Men dette er enda i tenkestadiet, men tror det er et gjennomførbart prosjekt. Blir spennende å se hvordan elevene takler det!!

Ellers er jeg spent på årets norskoppgave, og hvordan den vil gå. Håper vi får vite mer om den snart!

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Ideene til Fou-oppgave ser interessant og fokusert ut. Jobber dere tre i gruppa på samme skole? Det må være praktisk, i så fall :) Vi er fire - Lillian, Wenche, Marte og jeg - som også tenker på å ta for oss vurdering av muntlig i norskfaget. Hmm....kanskje vi kan utveksle noen refleksjoner etterhvert. God helg!
    Magnus

    SvarSlett
  2. Hei. Det blir spennende med prosjekt.Det blir artig å høre hvordan dere vil legge opp oppgaven. Tenkeboksen her og,men det blir noe med medelevvurdering. Blir kjekt å treffes igjen. God Helg

    SvarSlett
  3. Medelevvurdering er et interessant tema. Kan elever påvirke hverandre til å yte mer?
    Jeg og Sissel Irene har også tenkt på noe innen medelevvurdering.

    SvarSlett
  4. Hei!
    Eit viktig og spennande tema dere har valgt til FOU-prosjektet. Som norsklærar i den vidaregåande skulen, møter eg elevar frå ulike grunnskular. Og det er svært varierande på kva erfaringar elevane har når det gjeld t.d munnleg framføringar. Nokon er godt førebudde, medan andre har liten erfaring på dette området, og ser på dette med redsel. Så det er difor viktig at det vert utvikla god vurderingspraksis, og fokus på å gjere elevane tryggare i denne delen av norskfaget

    SvarSlett
  5. Jeg er spent på å se hva dere får til både i FoU-oppgavene og i elevtekstanalysene. Fint at du får fordypa deg både i vurdering av muntlig og vurdering av skriftlig dette studieåret. Håper du lærer noe av det.

    Lykke til!

    SvarSlett