tirsdag 7. desember 2010

'JOOO, det er jo muntlig kommunikasjon!!!'

Datainnsamlingen til FOU-prosjektet har nå begynt, om enn i små mengder ;) Har begynt å jobbe med muntlig kommunikasjon i klassen, noe de tydelig synes er morsomt å jobbe med!!

I dag gjennomførte vi en time hvor vi jobbet med lytting (de skulle være gode og dårlige lyttere for hverandre), miming av ulike sinnsstemninger mens de snakket, og 'på sparket' så skulle de beskrive ulike handlinger uten å bruke det ordet som handlingen bestod av, f.eks å svømme, å rydde rommet, å tenne opp i peisen, osv.. Alt dette for at de skal lære hvor viktig lytteren er i en muntlig kommunikasjon, hvor mye sinnsstemninger har å si og ikke minst det å skulle uttrykke seg presist og godt. Dette var ikke overraskende en time etter elevenes smak og de synes det hadde vært 'såååå gøy - kan vi gjøre mer av dette neste gang?'. Jeg spurte de på slutten av timen om de visste hvorfor vi gjorde dette? Om det var noe felles for alle 'lekene' vi hadde gjort? De spekulerte en liten stund og snakket sammen om dette rare spørsmålet.. Før det plutselig var en som ropte: JOOO, det er jo en del av muntlig kommunikasjon!!! :)

1 kommentar:

  1. Muntlig aktivitet er sårbart både for elever og oss. Et framlegg for medelever kan være en kjempeutfordring for en elev som ikke føler seg trygg på de andre. Derfor blir det viktig å legge opp til situasjoner der folk føler seg sikker nok til å gi noe av seg selv. For enkelte kan det bety bare noe få nære venner i klassen for å starte med..

    SvarSlett